Ha elkezded elemezni a magyar vállalkozások online megjelenését, megfigyelheted, hogy hiába dönt rekordokat világszinten az online értékesítés, hiába rejt óriási potenciált,  sok vállalkozó még ma is csak egy weboldalt akar a cégének, és nem egy letisztult, átgondolt honlapot, amin megjelenik a márkája is. Hogy mi a különbség a kettő között? Az értékesítési számok és a siker lehetősége.

Az első benyomás ereje, amiből nincs második

Talán nem is tudod, de amikor ellátogatsz egy cég weboldalára, jó eséllyel már azelőtt meghozod a döntést, hogy vásárolsz-e tőlük vagy sem, hogy kettőt kattintanál. Ez teljesen természetes. Ha weboldallátogatóként olyan honlapra tévedsz, amelynek struktúrája következetlen és esztétikailag is kudarc, a weblap üzemeltetője elveszíti a szemedben a hitelességét.

Azt sugallja vele az oldal tulajdonosa, hogy:

  • “nem akarok vagy nem tudok költeni a vállalkozásomra,
  • nem fontosak a részletek, mert így is megy,
  • nem fontos számomra a márka, a megjelenés,
  • nem fontos, hogy a vevőim büszkén vállalhassák, hogy tőlem vásárolnak, nálam tanulnak,
  • nem akarok lépést tartani az online világ fejlődésével…”

Ezzel szemben egy igényes, tudatosan kialakított weboldalt látva a következő játszódik le a látogató fejében:

  • “Ez a weboldal szép és informatív, biztosan sok időt foglalkoztak vele és sokat költöttek rá.”
  • “Ha sokat költöttek rá, akkor ez a cég tőkeerős.”
  • “Ha a cégnek van elég pénze fejleszteni, akkor biztosan sokan szavaznak neki bizalmat a vásárlással.”
  • “Ennyi vásárló biztosan nem tévedhet, ezért hiteles számomra ez a cég, én is nyugodtan bizalmat szavazhatok neki.”

Ügyfelünk mondta: “siralmas”

Egy konzultációnk alkalmával mesélte egyik kedves ügyfelünk, hogy mekkora a kontraszt a hazai és a nemzetközi piac weboldalai között. Amikor szétnézett a neten egy keresett témában, megnézve a külföldi weboldalakat, majd felkeresve a hazai példákat, egyetlen szóval foglalta össze a hazai weboldal felhozatalt: siralmas.

Azt látta, hogy a nemzetközi piacon fényévekkel előrébb járnak a weboldalak minőségében is. Mindenhol szebbnél szebb, funkcióiban pedig kiváló weboldalakkal találkozott, és egész egyszerűen az “itthon megállt az idő” érzés ragadta el az itthon tapasztalt nagy átlag alapján.

Sajnos mi sem tapasztalunk mást.

Ez számodra még óriási előny, hiszen Magyarországon egy profi weboldallal nagyot nőhet a céged a célközönséged szemében, míg nemzetközileg ez már a minimum elvárás. Nem kell sok idő, itthon is elindult végre egy trend, egyre több gyönyörű és tudatosan felépített weboldalt látni, és az emberek is egyre jobban megkövetelik a minőséget az online térben.

Azt se felejtsd el mérlegelni, ha weboldal készítés előtt állsz, hogy kik lesznek 5-10 év múlva az ügyfeleid, milyen korosztály lesz a célközönséged döntő többsége? Hiszen az idősebb generációk ott voltak az internet hajnalán, mikor az első kezdetleges weboldalak megjelentek, de vannak generációk, akik már beleszülettek a ma elérhető és egyre gyorsabban fejlődő online világba. Nekik a mai trendek az alapvetés.

Mi is, mint Y-generációsok, elvárjuk az online felületektől az interaktivitást, igényességet, szépséget, könnyű átláthatóságot és egész egyszerűen azt, hogy legyen mai. És mit várhat el akkor a Z-generáció, akik még több időt töltenek a digitális felületeken, akik kis túlzással már okostelefonnal a kezükben születnek? Gondolj rájuk is, hiszen az ő elvárásaiknak kell majd megfelelned néhány év múlva.

Nem csak a funkció számít

Sok weboldalnál tapasztalni, hogy csak funkcionalitás szemszögből gondoltak rá tudatosan. Legyen menü, tudják a látogatók, kik vagyunk, és találják meg könnyen a kapcsolatfelvételhez szükséges információkat. De ennyi.

Egy profi weboldal viszont nem csak funkcióját tekintve van megtervezve. Alapvető fontossággal bír az is, hogy marketingszemmel mennyire átgondolt az egész struktúra. Könnyen vezeti a látogatót arra, amerre mi szeretnénk? Elérjük, hogy letöltsön egy tudásanyagot, megvásároljon egy tanfolyamot? Tudatosan mi vezetjük őt, vagy rábízzuk a véletlenre és a látogató önállóságára a folyamatokat? Mennyire könnyű a vásárlási folyamat?

Jól átgondolt értékesítési stratgéiával felszerelt weboldallal, és mindennek egy igényes, színvonalas tálalást, megjelenést adva, számíthatsz arra, hogy folyamatosan bővülő ügyfélköröd lesz, akik szívesen látogatnak vissza újra és újra a weboldaladra, és ajánlanak tovább másoknak is.

A következő lépcső: a kommunikáció

Ha bemész egy fizikai üzletbe, és ott a kócos, hevesen rágózó személyzet percekig rád sem hederít, majd amikor a segítségüket kéred, flegmán az egyik polc felé mutatnak, milyen értékben fogsz ott vásárolni?

Nem nagy mutatvány kitalálni, hogy valószínűleg egy fillért sem hagysz náluk. És sajnos Magyarországon 10-ből 6 üzletben már messziről érzed, hogy itt bizony mindenki áldozatként éli meg, hogy dolgozni kell. Ez főleg akkor fog feltűnni, ha gyakran jársz külföldön, hiszen megint csak kontrasztba kerül a két eltérő munkamorál. De ez mind a vezetőség felelőssége, hiszen ők határozzák meg a színvonalat, amit képviselni akarnak a márkájukkal. Merthogy a személyzet ugyanúgy a márka része, mint az üzlethelyiség berendezése vagy a cégkommunikáció.

Miért is működne ez másként egy online szolgáltatás vagy weboldal esetében? Jó esetben tudod, milyen az ideális ügyfeled, vásárlód, diákod. Ezt követően már csak az a dolgod, hogy az általuk kedvelt módon szólaltasd meg a weboldalad.

Hallgasd meg, hogyan beszél a közönséged, hogyan kommunikálnak a hallgatóid, és ezen a hangon szólj hozzájuk. Amikor magadról írsz, akkor is úgy tedd azt, hogy a célközönséged úgy érezze, róla beszélsz, neki írsz, ismered a problémáit, megérted őt.

Kiöltözöl, ha színházba mész?

Miért? Hiszen mackónadrágban is ugyanazt a darabot látod, mint zakóban vagy estélyiben. Ráadásul előbbi lényegesen kényelmesebb. A válasz nyilvánvaló: másokat szeretnél megnyerni – mindamellett persze, hogy kifejezed a tiszteleted.

Ugyanez a helyzet áll fenn, amikor saját céged vagy online kurzusod weboldalán dolgozol. Más embereket kell meggyőznöd arról, hogy ne a konkurensedet, hanem téged válasszanak. Nyilván egyszerűbb lenne egy alapsémára épülő weblap használata, ha az a célod, hogy a vállalkozásodat is egy alapséméra épülő átlagos vállalkozásnak tartsák. De ez nem lenne eredményes, és te többre vagy képes.

Az emberek akarva akaratlanul mindig másokhoz viszonyítanak. Összehasonlítanak téged is a konkurenseddel, és eldöntik, ki a hitelesebb számukra. Minden viszonyítás kérdése, így egy átlagon aluli mezőnyben egy átlagosan jó weboldallal bár ki lehet tűnni, de csak idő kérdése, mikor jelenik meg egy új versenytárs, aki több energiát fektetett bele az online megjelenésébe, és máris hátrányba kerültünk.

És hidd el, a megjelenés alapvetően nem azon múlik, mennyire drága eszközöket használsz. Ma már egy ingyenes tartalomkezelővel (WordPress) és hozzá egy egyszeri kb. 20.000 Ft beruházást igénylő prémium sablonnal csodákra lehetsz képes.

Sokkal több múlik rajtad, hogy:

  • mennyire vagy kreatív,
  • mennyire vagy szorgalmas,
  • kiismerd az eszközöket, és kihasználod a bennük rejlő szinte korlátlan lehetőséget.

Arra bíztatunk, hogy ne legyél tömeg. Ne állj be azok közé, akik “csak egy weboldalt” akarnak. Legyél az, aki márkát akar építeni, aki tudja, hogy a weboldal a vállalkozásának egy meghatározó felülete. Legyen a színházban a Te estélyid/öltönyöd a legmeghatározóbb. 🙂

A weboldaladat ráadásul nem csak a célközönségednek öltözteted fel, hanem a Google-nek is. A keresőóriás ugyanis nagy hangsúlyt fektet a hasznos tartalmak mellett a designra is.

Ha te azok közé tartozol, akik hajlandóak tanulni, fejlődni, és látják a fontosságát a vállalkozásuk szempontjából egy minőségi honlapnak, akkor ismerd meg Teaching Business Mastery kurzusunkat!

Ja, és még valami…

Ha saját márkát építesz, a konkurencia szót is törölheted a szótáradból, hiszen többé nem leszel összehasonlítható másokkal. Többé nem termék lesz termékkel szemben, hanem lesz egyénisége, márkája a vállalkozásodnak. Ezt kell megmutatnod a weboldaladon is, ettől lesz különleges, egyedi a megjelenésed, és ettől leszel te a piacodon az, akihez mindenki mást hasonlítanak. 🙂

Tudjuk, tudjuk… Valahol azt állítják ez az egész nem fontos, és nem része a sikernek. De ha ebből igaz is bármennyi, mégis meddig?

0 hozzászólás

Szólj hozzá a bejegyzéshez! Érdekel a véleményed!

A "Hozzászólás küldése" gombra kattintással elfogadod az Adatkezelési Tájékoztatót!
.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük