Ez a bejegyzés a TOP 3 hibánkról fog szólni, természetesen több is volt. Akár kategorizálni is tudnánk őket. 🙂 Érdekesség, hogy a TOP 3 mindegyike személyes jellegű, tehát nem a tipikusan vállalkozói hibák kategóriáiba tartoznak. Megfigyelhető, hogy bármilyen hibát is követsz el a vállalkozásodban, az valójában egy személyes gondod kivetülése. Bármit is tapasztalsz a vállalkozásodban, annak gyökerét a mindennapi életedben kell keresned.

Hisszük, hogy minden okkal történik, és a múltbéli döntéseink nélkül (ítéljük most ezeket jónak vagy rossznak) nem lehetnénk azok az emberek, és nem tarthatnánk ott, ahol ma vagyunk. Az élet folyamatos fejlődés. Csak messzebbről visszatekintve látjuk az utat, és tudjuk értékelni, hogy mikor, milyen döntéseket hoztunk. Egy-egy hiba felfedezése mindig magában hordozza a fejlődést, ami által észrevehettük. 🙂

Természetes, hogy attól, hogy ezt a bejegyzést elolvasod, még nem feltétlenül tudunk megmenteni, hogy elkövesd ugyanezeket a hibákat, de talán nem is ez a fő küldetése a bejegyzésnek. Sokkal inkább az, hogy meglásd, a legtöbben ugyanonnan indulunk, ugyanúgy érnek minket sikerek és kudarcok, ugyanúgy vannak nehéz pillanatok, és hozunk hibás döntéseket is, sokszor még a nehézségek is hasonlóak (ezért is kell egy közösség, ahol merünk kérdezni és segítséget kérni, és egy mentor, aki mindvégig támogat).

Tanácsadások alkalmával, amikor egy-egy nehézség a téma, szintén mindig felhívjuk rá a figyelmet, hogy a sikersztorik sosem úgy indultak, hogy jött, látott és győzött, ezt ne feledd! Szóval a bejegyzés célja, hogy szimplán vedd észre, ha ez a TOP 3 hiba egyike jelenleg téged akadályoz a haladásodban, és változtass, kérj tőlünk tanácsot, segítséget bátran!

A TOP 1 elkövetett hibánk az volt, hogy nem bíztunk eléggé önmagunkban.

Mindenki szerez sérüléseket az útja során, és ha hagyja, ez nagyon rányomja a bélyegét élete további részére. Mi hagytuk. Az ötletünkben nagyon bíztunk, láttuk az igényt, hol és milyen segítségre van szükség, de magunkban már kevésbé, és ebből rengeteg problémánk lett.

Elképzelsz egy jövőt, építed, tervezel, álmodsz egy szép nagyot, de végül nem sikerül elsőre… másodjára… talán harmadjára sem úgy, ahogy azt az elején hangosan kikiáltottad és hitted. Így elkerülhetetlenül megromlik a kapcsolatod saját magaddal (rosszabb esetben, ha elég nagyot álmodtál, még közönséget is kapsz mindehhez).

Majd jön egy ötlet, egy felismerés, és az ebbe vetett hited által megvalósítod a vállalkozásodat, de hatalmas hátránnyal és súllyal indulsz, mint önbizalomhiányos vállalkozó. A létező legnagyobb hibákat tudod így ejteni, amit csak lehet, és tized olyan sebességgel tudsz csak haladni, mint vállalkozó társaid.

A leggyakoribb önbizalom hiányból eredő veszély a másolás, és ezáltal önmagad elvesztése a saját vállalkozásodban (saját gondolatok helyett másoké, hiszen az biztosan ezerszer jobb, mint az enyém – vagy nézzük hogyan csinálják mások, akiknek megy, és ne gondolkozzunk, csináljuk ugyanúgy). A legszebb kimenetele ennek az, ha egyszer tudattalan akkorát másolsz, hogy fény derül rá, és olyan mélyre kerülsz önbizalmilag (és talán a vállalkozásod is), hogy onnan évekbe telhet kimászni.

A nem bízni önmagadban nem csak a mi vállalkozói életünkben volt TOP 1 hiba, hanem a leveleitek és tanácsadások alapján TOP 1 a stagnáló vállalkozás okai listán is.

Megoldás:

Egy mentor, aki melletted áll, és akivel megtaláljátok (és Te is felismered), mi az az egyedi üzenet és tudás benned, amire szüksége van a célközönségednek, amit csak tőled kaphatnak meg. Segítség, ha tudatosítjátok, hogy ez első sorban arról szól, hogy minden létező formában át kell adnod és segítened kell a célközönségedet az üzeneteddel, nem pedig rólad, hogy neked mi komfortzónán belüli. Így lehet például a szerepléstől való félelmet csökkenteni, hogy hátrébb lépsz eggyel, és megérted, nem Te vagy ebben most a legfontosabb. 🙂 Természetesen az önfejlesztés mindig nagy segítség. Legyen szó a szaktudásod fejlesztéséről, vagy éppen vállalkozói fejlődésről (és vannak önbizalommal foglalkozó tanítások is).

A TOP 2 hibánk az volt, hogy nem értékeltük az eredményeinket, és nem adtunk magunknak jutalmat/szabadidőt.

Sokszor hallani, hogy tűzz ki egy nagy célt, és tartsd rajta a fókuszt. Ez abszolút igaz, csak egy fontos dolog maradt ki a tanácsból. Tűzz ki a nagy célig kisebb célokat, és állj meg, értékeld önmagad és az eredményeidet, amikor egyet sikerül kipipálni. Ha nem így teszel, akkor csak egy végeláthatatlan “küzdelem” vezet a célodig. Mondhatnám úgy is, hogy nem vezet.

Megtapasztaltuk, milyen, amikor már nem vagy magaddal szemben türelmes, nem tudod értékelni az eredményeidet, mindig már a következő lépésen a fókuszod, és valójában úgy érzed, nem is haladsz igazán. Az ebből fakadó stessz következtében pedig a szabadidő, kikapcsolódás egy nem létező fogalom a számodra, hiszen hol van nekem arra időm és miért is járna az nekem? 🙂

Plusz nehezítő tényező lehet ilyenkor:

  • a konkurencia gyorsabb haladásától való félelem,
  • a maximalizmus egy olyan szintje, ahol kizárólag a tökéletes az elismerésre kicsit is méltó,
  • és hogy újra visszatérjünk a TOP 1-re, a vállalkozói önbizalom hiány – nem vagyok én és a vállalkozásom még semmi olyan, ami elismerésre lenne méltó.

A TOP 2 veszélye a kiégés, amit érdemleges haladás nélküli hónapok öveznek (vagy akár a feladás).

Megoldás:

Reális és részletes terv készítése a célig, ahol minden egyes lépést önmagunk valamilyen formában történő megjutalmazása követ. Tudatossság: napi, heti rutin, ahol megvan a helye a munkának, az önfejlesztésnek és feltöltődésnek is. Maximalistáknak, és kiégés ellen: inspirálódás itthoni vagy akár külföldi piacokon, milyen “hibákkal és tökéletlenséggel” együtt is működnek szerethető és sikeres vállalkozások.

A TOP 3 hibánk az volt, hogy hagytuk elnyomni a miértünket és üzenetünket a piaci “trendek”, más (már befutott) vállalkozók gondolatai miatt.

Szabadság vs. Folyamatos vállalkozói robot. Mi egy olyan vállalkozói létet álmodtunk meg magunknak, aminek a fő jellemzője a szabadság, kötöttségek nélküliség. Térben, időben, anyagiakban egyaránt.

Ezzel szemben a piac mentorai azt sugallták mindenkibe, hogy kemény és sok munkával lehet csak sikeres vállalkozást vinni, mindenkinek kötötten meg kell tennie dolgokat, minden hétfőn és csütörtökön live-olni kell, naponta 8-at posztolni, kéthavonta új termékekkel kijönni, folyamatosan munkában állni, és pozitívum éjjel is dolgozni, hajnalban kelni…

Valóban, szolgálni kell a célközönségedet, de vajon elképzelhető, hogy ennek más menetrendje és útja is létezik?

Amikor arról döntünk, vállalkozók leszünk, a szabadságra szavazunk, majd utána elfogadjuk, hogy a szabadságunk abban teljesedik ki, hogy önmagunk rakhatjuk dugig a naptárunkat? Ugye nem? 🙂

Mi egy ideig elfogadtuk, hogy az az igazság, amit a többség annak hisz. Ennek az volt a veszélye és következménye, hogy nem éreztük tőle jól magunkat, nem éreztük azt a tüzet, amiért vállalkozók lettünk, és ez visszahúzott minket, mondván akarjuk mi ezt egyáltalán? Folyton agyalni valami újdonságon, 3x annyit dolgozni, 5x akkora felelősséget vállalni csupán pénzért? A válasz egyértelműen a nem volt.

Megoldás:

Kidolgozni a saját módszeredet, a saját rutinodat és elveidet, amiket alkalmazol az életedben és a vállalkozásodban. Azt, ami boldogsággal tölt el, ami motivál, megadja a lendületet, és persze nem utolsó sorban a kellő segítséget és szolgálatot a célközönségednek. Merj máshogy gondolkozni! 🙂

TOP 3+1

A ráadás hibánk, amit nem hagynék ki a sorból, az volt, hogy sokáig nem mutattuk meg magunkat, nem engedtük elég közel a diákjainkat, a cégünket önmagunkhoz, nem építettünk brandet a személyünk köré. Ez persze nagy részben a TOP 1 hibánk következménye volt, de fontosnak tartjuk, hogy kiemeljük külön is.

Veszélye az volt, hogy nem tudtak hozzánk elegen kötődni, eléggé bízni. Nem ment át az üzenetünk sem teljesen, nem ment át, miben is vagyunk mások. Olyan cégeket kezdtek mellénk sorolni, mint konkurencia, akiket mi nem éreztünk annak.

Az emberek nem logókhoz kötődnek, hanem személyekhez!! Kedvenc mondatunk!

A személyes brandépítés szinte kötelező ebben a szektorban. Lehet enélkül is haladni, de nem érdemes. Tapasztalat. 🙂 Mondhatnám úgy is, hogy akkora előnyökkel jár és annyi félelmet iktat ki a vállalkozói létedből, hogy őrültség lenne, ha nem foglalkoznál vele.

Ettől válsz igazán megkülönböztethetővé, egyedivé. A személyes brand épít igazán bizalmat és hűséges követőtábort. Nagyszerű ügyfeleket hoz, akik hasonlóak hozzád, hiszen ahhoz csatlakoznak, amit adsz magadból.

Megszűnik a konkurencia, mint negatív fogalom létezése, ugyanis nem leszel összehasonlítató. Nem az ár és nem a termék lesz közted és egy másik szakmabeli között a különbség, hanem maga a személyetek.

Összességében tehát minőségi, hűséges, összetartó közösséget és vásárlókat eredményez (hiszen van egy mentor és egy üzenet, amihez csatlakozni tudnak) mindamellett, hogy egyedivé, megkülönböztethetővé tesz, ezzel kiszállva a konkurencia harcból. 🙂

Megoldás:

Vállald önmagad! Légy nyitott! Lehet apró lépésekben is. Nem kell mindenkinek videózni, nem is feltétlenül való mindenkinek, viszont mondd el, ki vagy, mondd el, merre tartasz, oszd meg a mindennapjaidat és a gondolataidat, és legalább képek formájában mutasd meg magad!

Hidd el, az emberekre kevésbé hat az, amit mondasz, sokkal inkább ahhoz csatlakoznak, amit sugárzol önmagadból, és amilyen érzéseket kiváltasz belőlük. Tartsd ezt szemelőtt, hiszen pozitív hatással lenni mások életére, ez a közös célunk, és ennek leghatékonyabb módja, ha beleteszel mindent, önmagadat is beleértve. 🙂

 

0 hozzászólás

Szólj hozzá a bejegyzéshez! Érdekel a véleményed!

A "Hozzászólás küldése" gombra kattintással elfogadod az Adatkezelési Tájékoztatót!
.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük