A piaci szereplőkre jellemző, hogy saját konkurenciájukra úgy tekintenek, mint egy mindenáron legyőzendő ellenfélre, egy másik halra, akinél nagyobbra kell nőni. Van azonban a konkurens létnek egy olyan oldala, amely nem őrült versenyben nyilatkozik meg, hanem egymás kölcsönös segítésében. De hogyan lehetséges mindez?

A konkurencia valóban rossz?

A legtöbben szükségképpen rossznak ítélik meg a konkurencia jelenlétének hatását saját vállalkozásukra nézve. Úgy tekintenek a konkurenciára, mint aki elveszi a vevőket előlük. Ez a gondolkodás hatalmas károkat okoz, nem csak a cégednek, de a piacodra nézve is.

Először is tisztázzuk azt a tényt, hogy nem mi rendelkezünk a vevőkkel, nem mi választjuk a vevőt, hanem a vevő választ minket. És miért ne választhatna akár több, azonos piacon szereplő céget is? Az, hogy valaki vásárol egy konkurensedtől még nem jelenti automatikusan azt, hogy tőled nem vásárolna szívesen. A versenytársad tehát nem az ellenséged.

Nem zárjátok ki egymást kivéve, ha pontosan ugyanazt és ugyanúgy kínáljátok, mert ebben az esetben az áron kívül nem sok minden lesz, amiben meg lehet titeket különböztetni…

Építs márkát és nem lesz konkurensed

Ha építed a személyes márkádat, a vállalkozásod brandjét, akkor nem lesz konkurenciád. És ez egy szakértői bizniszben kiemelten igaz.

Szakértőként, ahol az egész vállalkozásodat a szaktudásod köré építed fel, ahol minden tananyagod, kiküldött hírleveled, blogbejegyzésed, Facebook posztod a saját gondolataidat, a saját stílusodat tükrözi, egyedi és megismételhetetlen.

Éppen ezért, minél nagyobb hangsúlyt fordítasz arra, hogy megmutasd ki vagy, miben vagy jó és önmagadat adod, annál többen fognak saját magad miatt követni. És attól a pillanattól kezdve, hogy már a személyedhez kötődnek, nem pedig a termékedhez, megszűnik létezni számodra a konkurencia szó.

Mit ad neked a versenytársad?

Például edukálja a piacod. Ennek fontosságáról már írtunk korábban is itt. Légy hálás azért, hogy nem egyedül kell kiépítened egy új piacot, és vannak hozzád hasonló küldetéssel rendelkező vállalkozások.

Ha te is küldetés tudattól vezérelve építed a bizniszed, és nem csupán az anyagi oldaláról nézed, akkor a legfontosabb, hogy megoldásokat, válaszokat, szakértői segítséget adj a célpiacodnak. Akkor csinálod jól, ha az értékteremtés, értékadás áll a középpontban, és ennek része az is, hogy elfogadod és tiszteled más versenytársaid jelenlétét a piacon, hiszen általuk is tanulhatnak, fejlődhetnek az emberek, akiket közösen szolgáltok.

Ezenkívül folyamatosan tanulhattok is egymástól. Új technikák bevezetésekor mindig fontos információ, hogyan csinálja a konkurenciád.

De ami még ennél is fontosabb és eredményesebb, az a konkurenciáddal való partnerkapcsolat. Oké, erre talán nem számítottál. Elsőre valóban erősnek hangozhat, de van már néhány hazai példa is ennek kibontakozására, például a marketing területén.

Számtalan marketing szakértőt ismerni itthon is, mégsem szorítják ki egymást erről a telített piacról. Mindenkinek megvan a saját kis “szelete a tortából”, a saját stílusa, a saját piaci szegmense. És azzal, hogy egymást ajánlják, közösen erősítik a marketing szakmát, építik egymás szakértői hitelességét.

Egy ilyen partnerkapcsolattal nem veszed el magadtól a vevőket azáltal, hogy a konkurensed is ajánlod, hanem építitek a közös piacot. Azzal, hogy a nevedet adod egy másik céghez, a vevőnek – aki téged már ismer és megbízik benned –, megkönnyíted a döntését, hogy kitől érdemes még vásárolnia, kitől érdemes még tanulnia. És ugyanezt teszi egy másik cég a Te javadra. Erről szól egy kölcsönös partnerkapcsolat, ahol nem egymás ellen vagytok, hanem egymásért.

Ha tetszett a bejegyzés kérlek oszd meg az ezzel kapcsolatos gondolataidat hozzászólásban! Köszönöm, ha megírod, Te hogyan tekintesz a versenytársaidra?

5 hozzászólás
  1. Schirrmacher Szilvia
    Schirrmacher Szilvia says:

    Szerencsére nálunk már évek óta nagyon jó az együttműködés pár kollégámmal. Mindegyikünknek kicsit más a specialitása, így egymáshoz is szoktuk irányítani az érdeklődőket, ha tudjuk, hogy a másik tanárral jobban jár majd a tanuló, illetve akkor is, amikor a saját kapacitásunk betelt. Anyagok csereberéje, szakmai beszélgetések, vicces vagy épp problémás esetek megtárgyalása, stb 🙂 Nincs konkurenciaharc, csak együttműködés, amiből mindenki profitál.

    Válasz
  2. Németh Csaba
    Németh Csaba says:

    Sziasztok, örülök a cikknek, örülök, hogy ezt valaki végre megírta. És nem is akárki, nem is akárhogyan! Minden betűjével egyetértek, magam is vallom és követem évek óta. Alapvetően a brandépítés, a tartalom marketing és a partneri kapcsolatok a 3 fő pillér, és errefelé “terelem” az ügyfeleimet is. Egy kis sikerről is beszámolhatok (nevek nélkül): sikerült olyan partnerkapcsolatot is kiépíteni egyébként konkurenciaként értékelhető szembenállásból, amely az egyik félnél másfélszerezett, a másik félnél kétszerezett. 🙂 Ebben a jövő!

    Válasz

Szólj hozzá a bejegyzéshez! Érdekel a véleményed!

A "Hozzászólás küldése" gombra kattintással elfogadod az Adatkezelési Tájékoztatót!
.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük