Kiszervezés. Nem kerestünk rá az ezzel kapcsolatos adatokra, de előzetes sejtéseink szerint az elmúlt tíz év során ugrásszerűen növekedett meg a kifejezés említési gyakorisága. Az egyes szakterületekkel kapcsolatos ismeretek ma már annyira sokrétűek, hogy szinte elképzelhetetlen, hogy mindent házon belül oldjunk meg, és ez kifogástalan, profi munka legyen. De pontosan hogyan is kell elképzelned a gyakorlatban a kiszervezést, és miért éri ez meg a vállalkozásodnak?

A kiszervezés minden cégnek megéri?

Ha egy csak kivitelező céget kérdeznél erről, valószínűleg az lenne a logikus részükről, ha azt állítanák, persze, a kiszervezés minden cég számára előnyös. Mivel mi viszont egy megvalósító, oktató és tanácsadó cég vagyunk egyben, bátran kijelentjük, hogy ez nem feltétlenül igaz.

Mondhatnánk azt is, hogy az egész csak büdzsé kérdése, de ezzel sem kerülnénk sokkal közelebb a megoldáshoz. Ugyanis a kiszervezés éppen úgy megérheti egy alakuló cégnek, ahogyan egy multinak. A kérdés inkább az, hogy mely feladatokat szervezné ki az adott vállalkozás.

Egyáltalán milyen feladatokat lehet kiszervezni?

Gyakorlatilag mindent. Induló cégek például jellemzően outsourcing (kiszervezés) útján oldják meg az adminisztrációs feladataik nagy részét – ide sorolhatjuk egyébként a különféle CMS-rendszereket is –, hiszen így maximális figyelmet fordíthatnak az üzlet beindítása szempontjából fontosabb és hasznosabb feladatokra.

Az adminisztrációs feladatok kiszervezése azért is nagyon előnyös, mert ezekkel számtalan jogi felelősségtől is megszabadulhatsz, amelyekkel egy esetleges hiba során már nem neked kell elszámolnod, hanem a megbízott cégnek – ezt persze rögzítenetek kell a megbízási szerződésben.

Ezenkívül viszont még számtalan részterület tehermentesítésére jelent kiváló megoldás az outsourcing. A legtöbben például marketingtevékenységeiket szervezik ki, hiszen a legtöbb KKV vagy Egyéni vállalkozó nem feltétlenül engedheti meg magának, hogy marketingszakembereket fizessenek meg teljes állásban.

Hasonló feltételek vonatkoznak a fejlesztőkre. Napjainkban Magyarországon – és világszerte egyaránt –, eddig soha nem tapasztalt igény mutatkozik kompetens, tapasztalt fejlesztőkre.

Az online bizniszek térnyerése ugyanis kvázi kötelezővé tette, hogy valamennyi vállalkozás saját weboldallal, illetve egyéb online felülettel rendelkezzen. Ez túl sok feladat egy laikusnak, azonban sokszor túl kevés egy rész- vagy főmunkaidős fejlesztőnek.

És természetesen az online szakértői birodalmad kiszervezését is érdemes olyan cégekre bíznod, akik az ilyen jellegű vállalkozások megtervezésében, kivitelezésében és menedzselésében is releváns, számottevő tapasztalattal rendelkeznek.

De pontosan miért éri meg a kiszervezés? Mit csinál a kivitelező cég?

Cégvezetőként vagy Egyéni vállalkozóként pontosan tudod, hogy mennyi munkával jár felépíteni egy vállalkozást, és felügyelni annak mindennapi működését. Az outsourcingot nyújtó cég olyan terheket vehet le a válladról, amelyek elvonják a figyelmed és az erőforrásaid a cégvezetésről, illetve az általad végzett szakmai tevékenységekről – ami valljuk be, igen nagy luxus, különösen, ha azt vesszük alapul, hogy az ügyfeleid elsősorban a szakértelmedért fizetnek téged.

A legfontosabb szempont, hogy a kivitelező cég a saját szakterületét tekintve minden esetben jobb eszközparkkal rendelkezik, mint a vállalkozásod. Ez nem meglepő tény, hiszen miért fizetnél például olyan jogtiszta szoftverek használatáért komoly díjakat, amiket csupán havonta 1-2 alkalommal nyitnál meg – ha megnyitnád egyáltalán.

Szakértelmükből és jobb eszközeikből adódóan ráadásul nem csak hatékonyabban, de lényegesen gyorsabban is képesek megoldani az adott feladatokat, mintha házon belül próbálkoznál velük.

Nem mindegy, hogy a maximálisra vagy az optimálisra törekszel

Ha kivitelezőre bízod például az online tanfolyamod megvalósítását, az outsourceingot biztosító cég felméri a piaci igényeket, a céged szükségleteit és erőforrásait, és arra törekedve, hogy a lehető leghatékonyabb legyen az együttműködés, optimalizálja a szolgáltatás mértékét.

Ennek előnye, hogy nem fogsz feleslegesen vagyonokat égetni azért, hogy legyen egy olyan arzenálja a cégednek, amit gyakorlatilag ki sem használsz.

Vegyünk egy egyszerű példát: ha a célközönségedről egyértelműen kiderül, hogy nem hallgat podcasteket, mi biztosan nem fogjuk azt javasolni, hogy a büdzséd egy részét költsd oktatói hanganyagok elkészítésére. Ugyanígy, ha nem rendelkezel e-mail listával, nem fogunk a pénzedből e-mail-szegmentációs rendszert kialakítani – kivéve, ha éppen ezt kéred, mert ebben szeretnél erősödni.

Ugyanez igaz a projekt kivitelezésére összeállított csapat létszámát és munkaóráit illetően is. Ha úgy ítéljük meg, hogy az online szakértői birodalmad elkészítéséhez elegendő a mi munkánk és a szövegíró partnercégünk közreműködése, nem fogunk feleslegesen bevonni további munkaerőt, hiszen ez drasztikusan csökkenti a projekt eredményességét, ráadásul úgy égeti a büdzsét, hogy fáj még rágondolni is.

A kiszervezés sok esetben átláthatóbb

Vannak cégek, akik a munkatársaktól vagy legalább a vezető és középvezető pozícióban lévő alkalmazottaiktól rendszeres riportokat kérnek, hogy ellenőrizhessék az egyes munkacsoportok eredményeit. És vannak cégek, ahol ezek a riportok el is készülnek. Ha kiszervezed a megvalósítást, folyamatos riportokat és jelentéseket kapsz tőlünk, hogy éppen hol tart a folyamat, illetve mik a várható vagy elért eredmények.

Neked pedig egyetlen feladatod marad, időnként vetni egy pillantást ezekre a riportokra, a projektre, majd ezek alapján, ha szükséges, döntést hoznod. A kiszervezett munkát végző szakemberek főnöke nem te vagy, így nem kell naponta kellemetlen perceket áldoznod a folyamatos ellenőrzésükre.

Az örök kérdés: mi az értékesebb, a pénz vagy az idő?

A cikk elején már tettünk említést arra vonatkozóan, hogy a kiszervezés bizony nem minden cégnek éri meg. Ahogyan azt is kifejtettük, hogy ennek nem a büdzsé az oka – vagy legalábbis nem ez a fő ok. Az olyan komplex kivitelezési feladatok, mint például az online szakértői birodalmad felépítése azonban nagyobb összeget kíván, mint például egy e-mail-automatizációs szoftver bérköltsége, ellenben lényegesen magasabb megtérülés is elérhető általa.

Mielőtt kiszerveznéd a kivitelezését, egyetlen dolgot érdemes alaposan átgondolnod. Időt szeretnél spórolni vagy pénzt?

Mi ugyanis nemcsak az online szakértői birodalmad kivitelezését vállaljuk, hanem azt is, hogy megtanítunk neked felépíteni azt. Ha tehát van időd és energiád, magad is megtanulhatod tőlünk, hogyan állíthatsz össze egy komplex szakértői vállalkozást.

Ha azonban mielőbb szeretnél a következő szintre lépni, több embernek segíteni és passzív bevételt generálni , érdemes inkább a megvalósítás kiszervezése mellett döntened, ugyanis ez a legtöbb esetben gyorsabb folyamat, mintha magad tanulnád ki az iparág részleteit.

Ráadásul itt azt is figyelembe kell venned, hogy a te munkaidőd mennyit ér a cégnek. Mielőtt tehát döntést hoznál, hogy magad készíted el vagy kivitelezőre bízod az online szakértői birodalmadat, mindenképp kérj egy árajánlatot, majd ezzel vesd össze, hogy a munkaóráid kiesése kerül többe a cégednek, vagy a kivitelezési díj – a végeredmény általában az, hogy a kiesett időt sokkal inkább megsínyli a cég.

Ügyfeleink egyébként sokszor számolnak be arról, hogy a kivitelezés során maguk is belátnak annyira a kulisszák mögé, hogy megtanulják az online vállalkozások működési alapját, és maguk is tovább tudják fejleszteni a kézhez kapott rendszereiket. És persze minden kivitelezési projektünk alapvető része a szoftverek használatának betanítása.

Az nyilvánvalóan nem kérdés, hogy az általad megszerzett szakmai tapasztalatot pénzre váltani óriási lehetőség. Az viszont, hogy az erre alkalmas online szakértői vállalkozást magad építed fel vagy kivitelező cégre bízod, rajtad áll. Itt tudsz ajánlatot kérni.

0 hozzászólás

Szólj hozzá a bejegyzéshez! Érdekel a véleményed!

A "Hozzászólás küldése" gombra kattintással elfogadod az Adatkezelési Tájékoztatót!
.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük